Un Tomb per la Història: ‘La pedra seca de Castellar’

Quan

28/01/2024
09:00 - 13:00
plaça Major (davant del Casal d'Avis)
Socis: Gratuït / No socis: 5 €
Centre d’Estudis de Castellar del Vallès - Arxiu d’Història, Centre Excursionista de Castellar

Tipus d'event

Comencem el 2024 amb el Tomb per la Història dedicat a la pedra seca de Castellar a càrrec dels membres del Grup de la Pedra Seca del CEC. L’itinerari té una durada de 3 hores i consta d’una projecció sobre la pedra seca a la Sala Lluís Valls Areny a l’arribada, a les 9, i tot seguit, d’un itinerari.

Després de la projecció, sortirem de la plaça Major de Castellar en direcció al camí de Cadafalch, a les 10 h. Agafarem el Camí de Can Borrell i, una vegada passat el torrent de Canyelles, farem la primera parada per observar la paret dreta amb els plegaments geològics de la pedra. Continuarem fins a pla de Palau i, finalment, pujarem per un una rasa (o desaigües) de pedra seca fins a trobar una cisterna feta de rajoles. Sortint i a pocs metres trobarem una cova excavada a un marge de sauló (granit descompost), continuarem i pujarem una carena que en realitat és una falla geològica.

En aquest punt, el Grup de la Pedra Seca va trobar moltes pedres, i algunes de grans dimensions, i de mica en mica ha construït un jardí, recreant les formes de construccions de l’edat de pedra del 3000 aC, juntament amb dissenys de l’artista Llinares. Hi veurem un menhir, un dòlmen, unes columnes fetes amb troncs de llentiscle que representen els drets humans, un moai (de la civilització rapanui) de fusta sobre una columna de pedra seca, uns cercles de pedra i, a cada un d’ells, sinònims de paraula rodó, una taula menorquina i una barraca.

Sortint d’aquesta zona, a la part final de “La pedra seca a Castellar”, anirem a veure una barraca margera o de paret morta, un forn de calç amb la volta interior de la pedra ensorrada, una bassa de recollir aigua i una altra de sulfat de pedra seca. Seguidament, anirem al torrent de Ginebra, on veurem la barraca del Xullo, i ens arribarem a veure la barraca del Gual i la del Sebastián. Tornarem enrere fent el camí de Can Borrell en direcció a Castellar. Abans del pla de Palau visitarem la barraca de Rusiñol i la d’en Pep, i finalment tornarem al poble.

Teclegi la seva cerca i premi el botó de cercar. Premi ESC per cancel·lar.